5 ting animasjon kan hjelpe deg med

Hvorfor velge animasjon fremfor realfilm?
February 1, 2021
Explainer video – hva, hvordan og hvorfor?
February 23, 2021

Vi synes det ganske pussig at ikke flere benytter seg av animasjonsfilmer i kommunikasjonen sin, for de har så utrolig mange bruksområder. Det er fremdeles mange som assosierer animasjon med et produkt for barn, og som ikke helt ser de store fordelene med produksjon og aktiv bruk av animert videoinnhold i sine markedskanaler. Dette ønsker vi å gjøre noe med! Derfor har vi sammenfattet 5 argumenter, selv om én burde holde😉, som forhåpentligvis kan få deg som leser til å reflektere over alle fordelene ved å bruke animasjonsfilm i markedsføringen av din bedrift.  

 

Synlighet på nett havner fort i bakre rekke etter alt annet man har å styre med, men det kan du i verste fall tape mye på. Man kan faktisk bli ekstra synlig med animasjon. Mer synlighet gir større rekkevidde, og større rekkevidde gir ofte flere kunder. Bare tenk på når du selv sitter og scroller på sosiale medier – hva er det som får deg til å stoppe opp? Er det de samme uoriginale tingene du ser hver dag, eller er det noe som skiller seg ut? Folk liker unikt innhold. Det får du med animasjon- og vi kan lage nesten hva som helst, akkurat slik du vil ha det. En animasjonsvideo får dessuten et poeng fram hele 60.000 ganger raskere enn tekst alene. Får du ikke lyst til å prøve selv?

 

 

Branding blir stadig viktigere. Det sies at man må høre om en ting minst 7 ganger før man kjøper det. Med animasjon overtales man lettere. Budskapet du ønsker å formidle kommer tydelig frem på en ryddig og effektiv måte. Du kan skape et univers av flere filmer med samme stil, farger og karakterer. På denne måten får kundene dine et forhold til hvem du er og hva deres bedrift står for gjennom et knippe filmer som gjør at folk føler de kjenner deg. Og hvem kjøper folk mest av? Jo, bedrifter og merkevarer de stoler på. 

 

 

Opplæring kan være slitsomt, spesielt dersom du har flere ansatte som snakker ulike språk. Hvorfor ikke gjennomføre onboarding for nyansatte i bedriften din på en bedre måte? Med animasjon som en del av prosessen unngår man misforståelser og dobbeltkommunikasjon. Ta f.eks. Tom og Jerry som er et TV program for barn helt uten tekst/stemme. Man behøver ikke en fortellerstemme på noe som er så visuelt forklarende. Bevegelsene, karakterene og ansiktsuttrykkene taler for seg. En animasjonsfilm kan blant annet vise deg riktig og gal måte å gjøre ting på, helt uten voice. Du kan starte opplæringen med en enkel animasjon som forklarer hvem bedriften er og hva dere står for. 65% av alle mennesker har en visuell læringsmetode, og hele 90% av all informasjon som går til hjernen er visuell – Læring med animasjon er derfor ekstremt effektivt, og kan skape et spennende innslag i en ellers kjedelig mengde informasjon. 

 

 

Nettsiden din er alfa og omega. Den har ekstremt mye å si for oppfatningen folk har av bedriften din. Det blir som et førsteinntrykk etter håndhilsning. Hvordan ser den ut? Er det en standard nettside? Skiller den seg ut i mengden? Hvis du hadde vært en potensiell kunde – hadde du husket nettsiden i ettertid? Ikke? Det finnes råd. Hva med å legge til bannere, GIF’er, animerte bilder og filmer? Skap en vakker, spennende og interaktiv nettside ved bruk av animasjon. Kombiner dette med en enkel, gjennomført og god hjemmeside det er lett å finne fram på, så blir du ikke glemt med det første! Forskning har også bevist at det å ha en video på landingssiden din, øker sjansen for konvertering med hele 80%! 

Reklame: Vil du ha litt ekstra oppmerksomhet eller skape litt ekstra blest rundt produktet/tjenesten du selger, kan du gjøre som flere bedrifter før deg og skape en film som spiller på en følelse man får enten som følge av mangel på produktet ditt eller som følge av at man kjøper det du tilbyr. Dette er en av de mest effektive markedsføringsmetodene vi har, og den kan brukes både på kino, TV og i sosiale medier. Lager du en ordentlig historie, vil mange flere sitte gjennom hele filmen. Det går an å lage god reklame som ikke prakkes på folk, men som gir et sterkt inntrykk, og som de ønsker å lære mer om/ta del i/kjøpe/følge alt ettersom hva dine målsettinger er.

 

 

Så nå som du vet mer om ulike bruksområder for animasjon og hvorfor det fungerer så godt, ta kontakt med en av våre kundekonsulenter for en uforpliktende prat om hva vi kan gjøre for din bedrift.