Hvorfor velge animasjon fremfor realfilm?

Er nettsiden din synlig i 2021?
November 5, 2020
5 ting animasjon kan hjelpe deg med
February 9, 2021

Animasjonsfilm- den enkleste måten å forklare et produkt eller tjeneste på.

 

Med dagens oppdaterte korona-restriksjoner er det stor risiko knyttet til å produsere reklamefilm med ekte personer på location. Derfor er animasjon blitt enda mer aktuelt å benytte seg av nå enn det har vært tidligere. Samtidig blir animasjonsfilm ofte oppfattet som et produkt for barnefamilier. Sannheten er at animasjon lenge har vært et virkemiddel i reklame rettet mot voksne. I Norge var den største innkjøperen av animert reklamefilm tobakksprodusenten J.L Tiedemann fram til reklameforbudet for tobakksprodukter kom i 1975.

 

Professor Gunnar Strøm ved Høgskolen i Volda diskuterer hvorfor animasjon egner seg særlig godt i dokumentarfilm, i teksten «Den animerte dokumentaren: fra selvmotsigelse til selvfølge.» Her presenterer han tre egenskaper ved animasjon som gjør den godt egnet til reklame -og forklaringsfilmer; stilisering, destillering og generalisering. 

 

Stilisert animasjon gjør kompliserte forhold lettere å forstå. Bildet og voicen i en animasjonsfilm er bygget fra bunnen av med et enkeltstående budskap i tankene. Dette fjerner all støy og uvesentlige elementer en realfilm kan skape i reklamefilmen din. Ved stilisering av bildet gjør du det lettere for seeren å forstå mer på kort tid.

 

Det er dessuten enklere å generalisere en folkegruppe med animasjon. I realfilm kan problemene for hovedpersonen bli oppfattet personlig. I animasjon er det lettere å gjenkjenne seg selv i karakteren på skjermen. Tegneserieskaperen og teoretikeren Scott McCloud understreker dette i analysen sin av tegneseriemediet: “When you look at a photo or realistic drawing of a face – you see it as the face of another. But when you enter the world of cartoon – you see yourself.»

 

 

Det er altså betydelig lettere å kjenne seg igjen i en stilisert animert karakter enn i en ekte person. Dessuten har animasjon den unike muligheten til ikke å bruke karakterer tilknyttet kjønn, alder eller folkegruppe. På denne måten utelukker du ingen målgrupper fra filmen din. 

 

Dette er bare et lite utvalg argumenter til fordel for å bruke animasjon i din organisasjons kommunikasjon – det finnes en lang rekke fler.

 

I Animer Animation Studio har vi høyt utdannede fagfolk i alle ledd som hjelper deg gjøre produktet ditt lettforståelig ved å stilisere produktet, karakterer og lokasjoner. Vi kan også lage en egen maskot for produktet, som er skreddersydd mot din målgruppe. 

 

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat om hva animasjon kan brukes til i din bedrift eller organisasjon.